|
LAPORAN
AMALI
Eksperimen
3: Keabadian momentum
Tujuan:
Untuk membuktikan prinsip
keabadian momentum dalam pelanggaran menggunakan pita detik.
Teori:
Terdapat
beberapa prinsip yang dipelajari antaranya prinsip keabadian momentum linear. Momentum
satu jasad berjisim, m dan bergerak dengan halaju, v ialah suatu kuantiti
vektor bermagnitud,m dan pada arah sama dengan arah halaju v. Dalam
mekanik, takrif momentum adalah hasil darab jisim dan halaju. Maka, formula
untuk momentum adalah:
p= mv
bagi
suatu system yang terdiri daripada beberapa jasad masing-masing dengan jisim
dan halaju yang berbeza, jumlah momentum system itu ialah hasil tambah vektor
momentum jasad-jasad itu. Jika tiada daya luar bertindak keatas suatu system,
jumlah momentum linear bagi system itu adalah tetap.
Jumlah momentum sebelum dilepaskan =
jumlah momentum selepas dilepaskan
0 = m1v1 + m2v2
Pelanggaran
boleh dibahagi kepada dua jenis iaitu pelanggaran kenyal dan pelanggaran tidak
kenyal. Suatu pelanggaran dikatakan kenyal jika tenaga kinetiknya terabadi.
Dalam pelanggaran tidak kenyal, tenaga kinetik tidak terabadi. Bagaimanpun,
tenaga keseluruhan adalah terabadi sama ada dalam pelanggaran kenyal ataupun
tak kenyal.
Katakana
dua jasad berjisim m1 dan m2 bergerak dengan halaju u1
dan u2 masing-masing pada suatu garis lurus sebelum
pelanggaran. Selepas pelanggaran halaju-halaju jasad itu adalah v1
dan v2 masing-masing pada arah sama. Prinsip Keabadian Momentum
menyatakan bahawa jumlah momentum sebelum perlanggaran adalah sama dengan jumlah
momentum selepas perlanggara. Daripada prinsip keabadian momentum linear,
Jumlah momentum sebelum pelanggaran
= jumlah momentum selepas pelanggaran
m1u1 +
m2u2 = m1 v1 + m2 v2
jika pelanggaran adalah tidak kenyal,
m1u1 +
m2u2 = v(m1 + m2)
Radas/bahan :
Pita
detik, kertas karbon, landasan, troli, jangka masa detik, bekalan arus ulang
alik, wayar penyambung, dua troli, plastisin (tanah liat
Rajah:
Prosedur:
Pelanggaran
tak kenyal
1.
Troli
A diletakkan di hujung landasan yang lebih tinggi manakala troli B diletakkan
di hujung landasan yang lebih rendah.
2.
Plasticin
dilekatkan pada kedua-dua troli itu. Pita detik hanya dilekatkan pada troli A.
3.
Apabila
jangka masa detik dibuka, troli A ditolak sedikit supaya bergerak ke bawah
landasan dengan halaju seragam dan berlanggar dengan troli B.
4.
Selepas
pelanggaran, troli-troli bergerak bersama dan pita detik digunakan untuk
menghitung halaju awal troli A sebelum pelanggaran dan halaju sepenuhnya bagi
gabungan troli A dan B selepas pelanggaran.
5.
Dengan
menganggap jisim setiap troli 2 kg bagi troli A dan 1 kg bagi troli B, momentum
sebelum dan selepas pelanggaran dihitung dan dicatatkan dalam jadual.
Rekod dan analisis data:
Pelanggaran tak kenyal
Sebelum
pelanggaran
|
Selepas
pelanggaran
|
||||
Jisim
awal, m1 (kg)
|
Halaju
awal, u1 (ms-1)
|
Jumlah
momentum awal, m1u1 (kgms-1)
|
Jisim
akhir, m1 + m2 (kg)
|
halaju
akhir, v (ms-1)
|
Jumlah
momentum akhir, (m1 + m2)v (kgms-1)
|
2.00
|
0.81
|
1.62
|
2.00+1.00 = 3.00
|
0.61
|
1.83
|
Halaju awal, u1
=
= 0.81
ms-1
Jumlah momentum awal, m1u1
= (2.00 × 0.81)
= 1.62 kgms-1
halaju akhir, v =
=0.61 ms-1
Jumlah momentum akhir =
(m1 + m2) v
= (2 + 1) (0.61)
= 1.83 kgms-1
Perbincangan:
Pita detik berdetik 50
titik per saat
= frekuensi 50 Hz (50 titik
yang dihasilkan dalam satu saat)
Oleh iti, tempoh, T
=
=
=0.02 s
Setiap 0.02s, satu titik
dihasilkan diatas pita.
1.
Plastisin
digunakan untuk memastikan troli melekat selepas perlanggaran dan bergerak
bersama-sama.
2.
Secara
umum, pelanggaran kenyal berlaku kurang sempurna kerana sebahagian tenaga
kinetic ditukarkan kepada tenaga bunyi atau haba apabila troli-troli itu
berlanggar.
3.
Halaju
juga dipengaruhi oleh kecondongan landasan.
Antara cara untuk
meningkatkan kejituan dalam eksperimen ini ialah kurangkan geseran pada
landasan dengan menggunakan landasan yang licin. Selain itu, memastikan
pengiraan selepas menjalankan eksperimen untuk mengira momentum dikira tanpa
berlaku ralat dalam pengiraan. Akhir sekali, pastikan tiada daya luar yang
mengganggu atau dikenakan pada troli tersebut.
Kesimpulan :
Kesimpulannya, momentum dapat diabadikan dalam
pelanggaran tidak kenyal walaupun terdapat sedikit ralat ketika menjalankan
eksperimen. Jumlah momentum awal sebelum pelanggaran antara troli 1(2.00kg) dan
troli 2(1.00kg) ialah 1.62 kgms-1 manakala jumlah momentum untuk
selepas pelanggaran ialah 1.83 kgms-1.
Refleksi:
Dengan menjalankan
eksperimen ini, saya mendapati bahawa objek yang bergerak secara linier atau
lurus mempunyai keabadian momentum yang sama sebelum dan selepas perlanggaran
jika tiada daya luar yang dikenakan. Semasa menjalankan eksperimen ini, langkah
berhati-hati perlu diterapkan ketika
mengambil ukuran bagi mengelakkan kesalahan dan ralat. Dengan menjalankan
eksperimen ini, saya berasa lebih berkeyakinan untuk menjalankan
eksperimen-eksperimen yang akan datang yang melibatkan penggunaan alatan
tersebut kerana saya mengetahui cara untuk menggunakan alat pita detik dan pita
masa serta dapat mengelakkan diri
daripada melakukan kesalahan untuk mendapatkan ketepatan dalam sesuatu bacaan
No comments:
Post a Comment