BAHAGIAN
A
(10
Markah)
Bulatkan
jawapan yang betul. Jawab semua soalan.
1. Ramalkan
jika haiwan tidak menjaga kemandirian spesies?
A. Haiwan
makin pupus.
B. Haiwan
berupayaan mengekalkan spesiesnya.
C. Keseimbangan
spesies di alam semesta wujud.
D. Hubungan
antara makanan spesies berjalan dengan lancar.
2. Rajah 1
menunjukkan pengelasan haiwan berdasarkan ciri-ciri khas haiwan untuk
melindungi diri daripada musuh?
Rajah 1
Antara yang berikut,
yang manakah mewakili M dan N?
M
|
N
|
|
A.
|
Rusa
|
Lipan
|
B.
|
Gajah
|
Cicak
|
C. `
|
Landak
|
Ikan
buntal
|
D.
|
Singa
|
Helang
|
3. Maklumat berikut adalah mengenai haiwan X.
Berikan
contoh haiwan lain yang menggunakan cara yang sama untuk mengekalkan kemandirian
spesies?
A. Katak
B. Belalang
C. Semut
D. Rama-rama
4. Hakim mendapati banyak buah kelapa sawit
di ladangnya dimusnahkan oleh tikus.
Antara berikut, apakah cara yang terbaik yang boleh membantu Hakim menyelesaikan masalahnya?
A. Menyembur
racun serangga perosak pada pokok-pokok.
B. Memelihara
burung hantu di dalam ladang.
C. Menggunakan
racun untuk membunuh tikus-tikus.
5. Rajah
2 menunjukkan bahagian P pada musang gurun?
|
Rajah 2
Berikan sebab kenapa haiwan pada rajah 2 mempunyai organ
seperti bahagian P ?
A. Menarik
perhatian pasangannya
B. Memanaskan
badannya
C. Menyejukkan
badannya
D. Menakutkan
musuhnya
6. Burung bangau akan bermigrasi pada musim
sejuk ke tempat yang lebih panas untuk
membiak dan mendapatkan makanan.
Sekiranya burung bangau tidak dapat
bermigrasi, apakah cara yang terbaik bagi memastikan burung bangau dapat kekal hidup pada musim sejuk
tersebut?
A. Memberi
burung bangau meminum air panas.
B. Membina
sangkar yang berbulu tebal bagi burung bangau itu.
C. Mencabut
bulu burung bangau.
D. Meletakkan
burung bangau di atas ais.
7. Rajah 3
menunjukkan satu siratan makanan.
Rajah 3
Apakah
yang akan terjadi jika semua sayur tidak tumbuh akibat musim kemarau?
A. Burung
pipit akan pupus
B. Bilangan
arnab akan bertambah
C. Beluncas
akan membiak dengan cepat
D. Arnab
akan mati kebuluran
8. Rajah 4
menunjukkan sejenis haiwan.
Rajah 4
Jika haiwan tersebut
ingin hidup di kawasan beriklim sejuk, apakah ciri-ciri yang perlu ditambah
kepada ayam itu?
A.
Menambahkan
bulu tebal
B.
Menambahkan
tanduk
C.
Memotong
kakinya
D.
Menambah sayap
9. Rajah 5 menunjukkan rantaian makanan.
W X Y Z
Rajah 5
Berdasarkan rajah 5, apakah yang akan berlaku
sekiranya populasi Y meningkat secara mendadak akibat kemandirian spesies
berlaku secara efektif?
W
|
X
|
Z
|
|
A.
|
Betambah
|
Berkurang
|
Sama
|
B.
|
Berkurang
|
Bertambah
|
Sama
|
C.
|
Berkurang
|
Bertambah
|
Bertambah
|
D.
|
Bertambah
|
Berkurang
|
Bertambah
|
10. Rajah 6 menunjukkan sejenis haiwan yang terdapat di
celah-celah batu.
Rajah 6
Selepas beberapa hari haiwan itu dipisahkan dari cengkerangnya, didapati
haiwan tersebut telah mati. Apakah inferens yang sesuai berdasarkan pernyataan
di atas?
A.
Kerana ia
tidak dapat bergerak tanpa cengkerangnya.
B.
Kerana ia
memerlukan cengkerangnya untuk perlindungan.
C.
Kerana ia
tidak dapat tumbesar tanpa cengkerangnya.
D.
Kerana ia
memerlukan cengkerangnya untuk bergerak.
BAHAGIAN
B
(10
markah)
JAWAB
SEMUA SOALAN
1. Rajah
1 menunjukkan aktiviti seekor haiwan.
a) (i)
Bagaimanakah haiwan itu mengekalkan kemandirian spesiesnya?
________________________________________________________________________________________________________________________________
(1 markah)
(ii) Ramalkan apa yang akan berlaku jika haiwan tersebut tidak
melakukan aktiviti seperti di (i).
________________________________________________________________________________________________________________________________
(1
markah)
(iii) Berikan satu contoh haiwan lain yang
melakukan aktiviti yang sama seperti haiwan dalam Rajah 5.
________________________________________________________________________________________________________________________________
(1 markah)
b) (i)
Kancil merupakan haiwan yang diancam kepupusan di Malaysia. Bina satu rantaian
makanan bermula daripada pengeluar sehingga haiwan yang memakan kancil.
____________________________________________________________________________________________________________________________
(1 markah)
(ii)
Bagaimana kamu dapat membantu negara kita membendung kepupusan kancil?
____________________________________________________________________________________________________________________________
(1 markah)
2. Rajah
2 menunjukkan satu artikel berita mengenai seekor gajah ditembak dan dibunuh
oleh pemburu untuk mendapatkan gading.
a) (i) Apakah perasaan anda setelah membaca
artikel di atas?
______________________________________________________________
(1 markah)
(ii)
berikan alasan anda berdasarkan jawapan di a (ii)?
______________________________________________________________
(1
markah)
b) (i) Apakah kesan daripada aktiviti yang
dilakukan oleh pemburu tersebut?
____________________________________________________________________________________________________________________________
(1 markah)
(ii)
Apakah cadangan anda untuk menangani kegiatan ini?
____________________________________________________________________________________________________________________________
(1 markah)
(iii)
Apakah kesan jangka masa panjang bagi generasi akan datang jika aktiviti
tersebut tidak dibendung?
____________________________________________________________________________________________________________________________
(1
markah)
SKEMA JAWAPAN
BAHAGIAN
A
1.
A
2.
B
3.
D
4.
B
5.
C
6.
B
7.
D
8.
A
9.
D
10.
B
BAHAGIAN
B
1. a)
i. menjaga telurnya(1m)
ii. telur akan dimakan oleh haiwan lain(1m)
iii. ayam (1m)
nota
: atau jawapan lain yang munasabah juga
diberi 1m.
b) i. Tumbuhan kancil Ular
(1 m)
ii. menyokong kerajaan dalam mencegah pemburuan haram haiwan yang hampir
pupus dan penebangan hutan secara
haram
nota
: atau jawapan lain yang munasabah juga
mendapat 1m.
2. a)
i. kecewa/hampa/sedih (1m)
ii. masih terdapat manusia yang tidak prihatin dan sedar akan haiwan
akan pupus (1m)
nota
: atau jawapan lain yang munasabah juga
diberi 1m.
b) i. gajah akan mengalami kepupusan (1m)
ii. mengadakan kempen cakna haiwan hampir kepupusan bagi member
kesedaran kepada rakyat. (1m)
iii. generasi akan dating tidak dapat mengenali bentuk dan rupa gajah. (1m)
nota
: atau jawapan lain yang munasabah juga
mendapat 1m.
No comments:
Post a Comment